luni, 18 aprilie 2011

Unde a disparut flota comerciala a Romaniei

Unde este FLOTA Romaniei – LISTA navelor

Flota romaneasca, disparuta fara urma in triunghiul tranzitiei

Dosarul FLOTA – Remember



130 de oameni cercetati, 80 de acuzati, niciun prejudiciu rezultat in urma vanzarii pe nimic a 16 nave. Dosarul "Flota" intra in galeria marilor fraude economice ale sfarsitului de secol XX. Era perioada in care Romania a iesit din "epoca de aur" si a intrat in "epoca tepelor". "Financiarul" va propune in fiecare saptamana cate un dosar celebru, cu "autor necunoscut". Astazi, despre cum au disparut "fara urma" 286 de nave.

Odata, demult, Romania "inventa" exploatarea la scara industriala a petrolului, nascocea primul avion cu reactie sau era intre primele trei tari care utilizau laserul in industrie. Ei bine, am fost mai mult decat atat, vorba poetului in viata – am avut si a noua flota maritima (comerciala) a lumii. O tempora, o mores… La ora actuala, din toata flota romaneasca nu mai exista decat un munte de dosare penale care pluteste prin tribunalele patriei.

Prea multe nave

Revolutia din decembrie 1989, sau cum vreti sa-i spuneti, ne-a prins cu 286 de nave in stare de functionare, toate aflate in dotarea flotei maritime comerciale. Ele se aflau in administrarea fostei intreprinderi de stat Navrom Constanta. Asa cum am mai spus, dar ar fi bine s-o repetam de mai multe ori pe parcursul acestui material, in topul mondial al flotelor comerciale Romania ocupa atunci locul 9.

Insa o minte luminata s-a gandit ca o asemenea armada era de neconceput si greu de condus, asa ca, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost sparta in trei companii: Navrom, Romline si Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general al companiei a fost numit Calin Marinescu, zis "Sogunul". Trebuie spus ca, din cele 286 de nave, cel putin 90 se aflau in diferite stadii de degradare, scoaterea lor din uz fiind mai mult decat recomandata. Raman, totusi, mai mult de 190 de nave maritime bune si foarte bune care au disparut fara urma.

Fructul pasiunii

Pentru ca avea vapoare mai multe si mai bune, Petromin a starnit, la vremea ei, dorintele multor afaceristi, din tara si din strainatate. Si, asa cum se intampla cu orice lucru de care trage toata lumea, din compania in cauza s-a ales praful, in doar opt ani. Rand pe rand au disparut toate navele – unele vandute pe un dolar, altele sechestrate prin porturile lumii in contul unor datorii neachitate. Sigur, va tot intrebati de ani buni, ca si in alte cazuri, cine sunt vinovatii.

A existat si o ancheta penala, menita a face lumina in toata afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, "Flota" pe numele lui. Personajul principal era Traian Basescu, in calitatea sa de ministru al transporturilor in momentul in care navele au inceput sa intre in… "Triunghiul Bermudelor". Nu era singurul suspect, ci a facut "echipa" cu alti 80 de acuzati.

Acuzat de propria putere



"Financiarul" va prezinta dosarul "Flota" asa cum a iesit el pentru prima oara din "malaxorul" anchetatorilor. Veti vedea ca multe dintre deciziile luate de oficiali guvernamentali fata de navele romanesti au fost pur si simplu stupide, asta ca sa ne exprimam gingas. Altele pot fi catalogate drept rau intentionate. Ramane ca dumneavoastra sa judecati, pentru ca instanta a decis ca nu exista niciun prejudiciu in toata afacerea.
Retine atentia faptul ca dosarul ce il incrimineaza pe Traian Basescu de "scufundarea" flotei romanesti – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea cand Traian Basescu se afla la putere. Instrumentat pentru prima oara in 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul il acuza pe Traian Basescu de faptul ca, in 1991, in calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiana "Klaveness" careia, practic, i-au fost vandute 16 nave maritime cu un dolar bucata. In urma acestui contract, partea romana s-a ales fara nave, dar si cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.

Capetele de acuzare

Acuzatiile au fost constituite pe baza verificarilor facute de Directia Generala a Controlului Financiar de Stat la Compania de Navigatie Maritima Petromin SA Constanta. In dosar sunt consemnate urmatoarele ilegalitati: "In toate cazurile, infiintarea companiilor din strainatate (ale Petromin – n.r.) nu au avut aprobarea Guvernului Romaniei asa cum prevad dispozitiile Decretului-lege nr. 104 din 30 martie 1990.

Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor. Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR. Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de milioane de dolari".

Falimentul profitabil. Pentru cine?

Petromin a disparut in urma unor decizii menite a o face profitabila. Cel putin asa au sustinut cei implicati in afacere, in frunte cu Traian Basescu. Potrivit documentelor de la Parchet, in baza unei note a Ministerului Transporturilor (fara numar si data), pe 31 martie 1991 s-a stabilit necesitatea obtinerii unui credit de 45 de milioane de dolari pentru retehnologizarea a 15 nave apartinand Petromin. Peste nici doua saptamani, pe 11 aprilie, Traian Basescu, in calitate de ministru al transporturilor, semna la Oslo, impreuna cu reprezentantii Petromin si ai firmei norvegiene Klaveness, o scrisoare de intentie prin care se convenea infiintarea unei companii mixte romano-norvegiene, cu sediul in Liberia, pentru exploatarea a 16 nave romanesti. Conditia era ca partea norvegiana sa asigure obtinerea acelui credit de 45 de milioane de dolari necesar retehnologizarii navelor.

Ministru si director


Zis si facut. La data de 14 mai 1991 s-a hotarat infiintarea companiei mixte Petroklav, cu sediul in Liberia. Ulterior, s-a renuntat la aceasta locatie, societatea fiind "mutata" in Bahamas, la data de 26 iulie 1991. Toate aceste demersuri au fost aprobate de ministrul Traian Basescu, fara ca acesta, sustine Parchetul, sa obtina si aprobarea Guvernului Romaniei, asa cum prevedea legislatia. De asemenea, navele din respectivele companii, care apartineau Petromin, au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului Basescu, desi dispozitiile in vigoare la acea vreme interziceau acest lucru. Managementul era incredintat prin contract firmei Klavenes". In schimb, norvegienii s-au tinut de cuvant, au obtinut de la Christiania Bank din Oslo doua credite in valoare de 45 si, respectiv, 64 de milioane de dolari, imprumuturi garantate cu navele romanesti. Si pentru ca activitatea era asa de profitabila, pana in 1999, pentru a plati ratele creditului total de 109 milioane de dolari, au fost vandute zece din cele 16 nave cu care Petromin s-a asociat cu partenerul norvegian. Insa ghinion, mai ramasesera de platit 20 de milioane de dolari. Asa ca si celelalte sase nave s-au aflat in situatia de a fi arestate si vandute pentru ipoteca facuta de Christiania Bank. Potrivit datelor din dosarul "Flota", compania Petromin nu a incasat niciun dolar din milioanele realizate de firma mixta romano-norvegiana in toata perioada 1991-1999. Iar ca tot circul sa fie complet, s-a descoperit ca in firma mixta constituita cu norvegienii, Traian Basescu a figurat ca director cand era si ministru al transporturilor.

"Din shipping nu se castiga. Se pierde"

Traian Basescu a sustinut intotdeauna ca navele implicate in contractul cu firma Klaveness au fost vandute formal cu un dolar catre o firma straina la care asociat unic era Petromin, pentru ca era obligatoriu acest lucru, deoarece o parte din nave reprezentau garantii suplimentare la creditul de 49 de milioane de dolari (desi in dosar figureaza un credit de 45 de mil. de dolari – n.r.). Niciodata nu a avut intentia de a instraina navele, iar dovada cea mai buna era, in viziunea actualului presedinte, faptul ca ele au ramas in inventarul Petromin, cu cheltuieli de amortisment. Vizavi de faptul ca s-a incredintat managementul unei alte firme nu pare a fi nicio problema pentru anchetatori atat timp cat firma romaneasca avea 50% din actiuni. Ramane insa o intrebare, daca era asa de bun contractul incheiat cu Klaveness, de ce Romania si-a pierdut navele si a ramas si cu datorii externe foarte mari? In urma cu aproape cinci ani (mai 2003), Traian Basescu declara presei ca "din shipping nu se castiga. Se pierde. Asta am aflat-o in 1995 de la norvegieni, cand am castigat o bursa si m-am specializat acolo. Eram si parlamentar, dar mergeam si la scoala. Ca sa faci bani cu nave trebuie sa stii cand sa le cumperi si cand sa le vinzi. Noi n-am avut asa o flota puternica si buna, cum se sustine. Era uzata sau prost facuta, pentru ca Ceausescu, in ultimii zece ani, a tinut mortis sa faca toate piesele in Romania. Nu au fost scoase la vanzare de frica, sa nu se aleaga cu dosar penal. Eu, ca ministru, nu puteam sa ma ocup de asa ceva. De astfel de lucruri trebuiau sa se ocupe Consiliul Imputernicitilor Statului si, din 1992, FPS-ul. Nu am fost directorul firmei mixte cu norvegienii, am fost presedintele onorific al consiliului de administratie. Pentru o astfel de functie onorifica nu esti platit. Eu n-am fost platit de norvegieni. Am auzit ca mi-au cautat si conturi in strainatate. N-au gasit, ca n-au ce sa gaseasca. Totul este politic. Au incercat si in 1993, a incercat si Emil Constantinescu sa ma infunde. Acum se incearca din nou. Am mai auzit ca au pus un expert – Nicu Oprea – sa faca asta, pentru ca el avea un dosar penal. Acum, acest Oprea nu mai este in tara. A facut expertiza si a fost lasat sa plece. Asa am auzit. Nu sunt vinovat si nici nu ma intimideaza cu dosarul lor".

Si totusi, unde sunt vapoarele?

Traian Basescu a fost sau nu vinovat, asta nu o vom afla niciodata. La un moment dat insa, a scapat o pista foarte interesanta catre anchetatori. El a declarat ca navele cele mai bune din contractul cu Klaveness au ajuns la un membru PSD si la un taranist. "S-au batut pentru ele. Ei le-au cumparat", declara Traian Basescu.

Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe aceasta idee, a gasirii "corpului delict". Surse politice ne-au confirmat insa partial declaratiile din urma cu cinci ani, facute de actualul presedinte. Cel putin 25 dintre navele Petromin apartin unor armatori romani, acum importanti oameni de afaceri in judetul Constanta.

Concluzia este una trista pentru noi, hilara pentru cineva "din afara". Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu exista prejudiciu, nu exista fapta penala. Pentru amuzamentul dumneavoastra sa va pomenim despre cazul unui sef de serviciu la Navrom, acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals. In timp ce era cercetat penal a reusit performanta sa devina… director economic la Penitenciarul Poarta Alba, cu gradul de maior. Justitia romana poate fi mandra ca, asemenea savantilor care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipseste doar ipoteza extraterestrilor si a portii catre o alta lume…

Romline si Navrom, giranti pentru SRL-uri

Companiile nationale maritime Romline si Navrom au fost mult timp si principalii datornici aflati pe lista Agentiei pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) care preluase problemele Bancorex. Astfel s-a ajuns si la declansarea falimentului celor doua companii pentru a se putea recupera sume cat mai mari prin arestarea si executarea navelor care umblau hai-hui pe oceanele lumii. Romline si Navrom au avut calitatea de codebitor pentru un mare numar dintre creditele luate de diverse firme de la Bancorex. De exemplu, Navrom a garantat cu nave proprii creditele obtinute de 27 de societati private, iar pentru 11 companii private a preluat integral datoriile rezultate din creditele luate de la Bancorex.

Si Romline a garantat cu navele proprii creditele obtinute de sase companii private de shipping, pentru trei dintre acestea preluand integral datoriile rezultate din conventii de credit incheiate cu Bancorex. De altfel, multe credite au fost luate de la Bancorex de niste SRL-uri ce aveau denumirea "shipping" in coada, dar care nu aveau flota proprie, ci foloseau nave inchiriate.


Lista cu o parte dintre navele noastre rebotezate!

Click pe denumirea navei sau a armatorului pentru a afla mai multe date:


DENUMIRE ACTUALA

FOSTA DENUMIRE

ARMATOR

PAVILION

1

Mizar

Risnov

Sio Shipping

Adzerbaijan

2

Bai An 5

Teliuc

Dalian Jifa Bohai

China

3

Bao Yue Da

Baia de Cris

HTM Shipping

China

4

Brave JL

Bechet

Nasco

China

5

Chang Ni

Giurgiu

Mingdong Funing Investment

China

6

Chun Jiang

Dragomiresti

Greatsources Shipping

China

7

Danning Princess

Baia Noua

Cosco Shanghai

China

8

Frank Zhejiang

Baraolt

Zosco Zhejiang

China

9

Friendly Zhejiang

Basarabi

Zosco Zhejiang

China

10

Graceful Zhejiang

Borcea

Zosco Zhejiang

China

11

Great Zhejiang

Baneasa

Zosco Zhejiang

China

12

Green Zhejiang

Banisor

Zosco Zhejiang

China

13

Hai Xi

Barbosi

Guo Hang Shipping

China

14

He Xin

Sarmizegetusa

Sinotrans Dalian

China

15

Hebei Diligence

Baia de Fier

Hosco

China

16

Hebei press

Baia De Aries

Hosco

China

17

HK Deqin 201

Albesti

Shanghai Deqin

China

18

Lan Hai Chuang Xin

Baia Sprie

Guangdong Lanhai Shipping

China

19

Mei Shan Gang 9

Vulcana Bai

Zhejiang Daisan

China

20

New Vega

Leresti

Dalian All Star Ships

China

21

Xin He Shi Ba

Piatra Olt

Qingdao Shipping

China

22

Xin Tong Yang

Moreni

Fujiyan Shipping

China

23

Merea

Borsa

Bulcom Ltd

Cipru

24

Petrolina

Caracal

Columbia Shipmanagement

Cipru

25

Sakalas I

Ciucas

Pennyluck Shipping

Cipru

26

Daebo Ace

Nucet

Daebo Shipping CO

Coreea de Sud

27

Goryo 6 Ho

Balota

Hyundai Engineering

Coreea de Sud

28

East press

Bazias 1

press Shipping

Danemarca

29

Lodbrog

Tuzla

Alcatel Submarine Network

Danemarca

30

Al Esraa

Turnu Magurele

Federal Arab

Egipt

31

Egy Link

Amara

National Shipping

Egipt

32

Fast Independence

Tutova

Demline

Egipt

33

Silver Moon

Peris

ABC maritime

Elvetia

34

Aboudi

Firiza

Osman Shiping LLC

Em. Arabe Unite

35

Al Dhafrah

Bazias 8

Adnatco

Em. Arabe Unite

36

Al Ruwais

Bazias 6

Adnatco

Em. Arabe Unite

37

Almezaan

Tarcau

Biyat International

Em. Arabe Unite

38

QSM Coaster

Palas

Qawareb Shipmanagement

Em. Arabe Unite

39

Saad III

Sousa

Saad Steel Construction

Em. Arabe Unite

40

Victoria

Sascut

Marwan Shipping

Em. Arabe Unite

41

Hoburgen

Bazias 5

Lillgaard

Finlanda

42

Pioneer Sea

Alexandria

Interunity Management Corp

Greacia

43

Andromeda

Gura Ariesului

Tristar management

Grecia

44

Avra

Borzesti

Good Faith Shipping

Grecia

45

Blue Ridge

Polar VI

Eastwind Hellas SA

Grecia

46

Eftihia

Gura Humorului

Tristar Management

Grecia

47

Grand Mirsinidi

Decembrie

Stamford navigation

Grecia

48

Lara

Dimbovita

Tassos Shipping

Grecia

49

Natty

Bobilna

Good Faith Shipping

Grecia

50

Ozark

Polar V

Eastwind Hellas

Grecia

51

Pagane

Buhusi

Bulcom Ltd

Grecia

52

Polar

Oltenia

New Shipping Ltd

Grecia

53

Proton I

Bacesti

Merchant Marine

Grecia

54

Saint Mary

Ticleni

Nortech Shipping

Grecia

55

Sea Coral

Carbunesti

Overseas marine

Grecia

56

Smart I

Bujoreni

Good faith Shipping

Grecia

57

Star B

Grozavesti

Baru Kaha

Grecia

58

Star Hero

Pacea

New Shipping Ltd

Grecia

59

Vigour

Ovidiu

Polembros Shipping

Grecia

60

Vinashin Metal

Turceni

Tramp MTME

Grecia

61

Nadia

Alba

Blue Sparrow Shipping

Insulele Marshall

62

Ianuk

Troianu

Martinoli Consulting

Italia

63

Angora

Vilcea

Consolidated Bulk

Liban

64

Hummer

Gorgova

Consolidated Bulk

Liban

65

Save

Saveni

Mur International

Libia

66

Amber Vita

Cotesti

Alpha Shipping

Lituania

67

Tuah Sari

Costesti

Tuah Tankers

Malaezia

68

Aiud

Aiud

C. Shell Navigation

Panama

69

Celmera 1

Tirgu Secuiesc

Celmera Nav Inc

Panama

70

Princess K

Brad

Princess K navigation

Panama

71

Albatros

Dej

A.N. Mircea Cel Batran

ROMANIA

72

Aris

Satu Mare

Cosena

ROMANIA

73

Claudia C

Tecuci

Mihei Shipping

Romania

74

Eforie

Eforie

Sn CFR,

ROMANIA

75

Fate

Tulcea

Mihei Shipping

Romania

76

Golden Aries

Nicoresti

Romanian Maritime

Romania

77

Gramosti

Paltinis

Sammarina Shipping

Romania

78

Histria Crown

Biruinta

Histria Shipmanagement

Romania

79

Histria Diamond

Teleajen

Histria Shipmanagement

Romania

80

Histria Onyx

Turnu Severin

Histria Shipmanagement

Romania

81

Histria Topaz

Bucsani

Histria Shipmanagement

Romania

82

Mangalia

Mangalia

Sn CFR,

ROMANIA

83

Mare Nigrum

Somes

Gecomar,

ROMANIA

84

Maria C

Calugareni

Romanian maritime

Romania

85

Paico

Plataresti

Sammarina Shipping

Romania

86

Sancris

Busteni

Romanian maritime

Romania

87

Sanhope

Horezu

Romanian Maritime

Romania

88

Seaqueen

Titu

Mihei Shipping

Romania

89

Stella M

Moinesti

Romanian Maritime

Romania

90

Susie

Husi

Cosena

ROMANIA

91

Dylan

Zimnicea

Baikal Shipping

Rusia

92

Igor Belianski

Telega

Nova Shipping

Rusia

93

Volgograd City

Zlatna

Volgotanker

Rusia

94

Baltic Ace

Cimpina

Samta Shipmanagement

Singapore

95

Hulder

Brazi

Thome Shipmanagement

Singapore

96

Nautica Muar

Arges

Epic Ship Management

Singapore

97

Haj Moneir

Medias

Unimarine management

Siria

98

Maximos

Caransebes

Tabalo R.A.

Siria

99

Mohamad H

Frasin

Phoenicia maritime

Siria

100

Hajer

Macin

SIFN

Siria

101

Iman T

Tusnad

Tartous Shipping

Siria

102

Marwan H

Floresti

Phoenicia maritime

Siria

103

Omar al Farouk

Draganesti

Otico

Siria

104

Ranim B

Tirnaveni

Rasha Shipping

Siria

105

Venus

Hirsova

Zahra Maritime

Siria

106

Elena B

Bazias 2

Boluda Grupo

Spania

107

Golina

Segarcea

Polymok Shipping

St. Vincent

108

Hansaland

Bazias 7

DOL navigator

Suedia

109

Ali Bey

Toplita

Deniz Feneri

Turcia

110

Aras

Gaiesti

Bora Denizcilik

Turcia

111

Behice

Rimnicu Sarat

Furtrans Denizcilik

Turcia

112

Cem Pioneer

Ilfov

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

113

Ceren Urkmez

Posada

Furtrans Denizcilik

Turcia

114

Clipper

Mircesti

Cihan Denizcilik

Turcia

115

Deren Pioneer

Govora

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

116

Ergul

Histria

Ermar Denizcilik

Turcia

117

Imbat

Birnova

Bora Denizcilik

Turcia

118

K. Nicolas

Frunzanesti

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

119

Kiana

Feldioara

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

120

Mistral

Odobesti

Bora Denizcilik

Turcia

121

Nazmi C

Medgidia

Canbaz Denizcilik

Turcia

122

Oasis West

Tirgu Lapus

Gulnak denizcilik

Turcia

123

Orhan Ayanoglu

Gostinu

Asli Deniz

Turcia

124

Royal

Riureni

Bora Denizcilik

Turcia

125

Turgut Usta

Tohani

Yagmur Deniz

Turcia

126

Yasar kaptan II

Azuga

Arzu Denizcilik

Turcia

127

Yasar Kaptan III

Sadova

Arzu Denizcilik

Turcia

128

Daniela

Cimpia Turzii

Pic Shipping LTD

Ucraina

129

Newfane

Reghin

Diamant Co

Ucraina

130

Nika

Hagieni

Pic Shipping

Ucraina

131

Svyataya Aleksandra

Tirgu Frumos

Fedcom Shipping

Ucraina

132

Toulon

Foisor

Vernon Shipping

Ucraina

133

Vikki

Costinesti

Pic Shipping

Ucraina

134

Cervine

Bazias 4

DART Line

UK

135

Cyclopus

Teleorman

IMMS London

UK

136

Halima K

Filioara

IMMS London

UK

137

Lady Bana

Tirgu Neamt

IMMS London

UK

138

Moon Light

Solca

IMMS London

UK

139

Phocine

Bazias 3

Dart Line

UK

140

Shingal

Filaret

IMMS London

UK

141

Amadeo

Navodari

Ravenscroft Ship management

USA

142

Kimberly

Bailesti



FLOTA